Hangstúdió
Alkalmazzon a környékről képzett szakembert, stúdiófelvételekhez, kedvező áron!
27 638 szakember
50 983 befejezett projekt
4,8 az 5-ből szakembereink átlagos értékelése
199 720 alkalmazásletöltés
Hangstúdió
Szakértőre van szüksége a Hangstúdió kategóriában? Csak írja be, hogy mit keres, és mi segítünk Önnek minőségi szakértőket találni korrekt árakon!
27 638 szakember
50 983 befejezett projekt
4,8 az 5-ből szakembereink átlagos értékelése
199 720 alkalmazásletöltés
Szolgáltatóink kivitelezésének bemutatása
Amit tudnom kell
Hangstúdió
A hagyományos hangstúdiók többnyire hangszigetelt komplexumok mikrofonokkal élőhang vagy hangszer felvételére, hangszórókkal, monitorokkal. Általában tartozik hozzájuk egy olyan helység, ahol az olyan technikai feladatokat végzik, mint a rögzített hangfelvételek készítése, szerkesztése és keverése. A legnagyobb hírnevet a hagyományos hangstúdiók szerezték az 1960-as évek végén, amikor a sztereó lett a fő jel. Ez a technológia az akkor piacon kapható autórádiókba, otthoni vevőkészülékekbe és erősítőkbe (sztereó rendszerek) is elterjedt. 1979-ben az FM rádió népszerűbbé vált, mint az AM rádió, és ez a váltás a következő 15 évben sokkal keresettebbé tette a kiadói és hangstúdiós szolgáltatásokat. Néhány év múlva aztán elérkezett az a fordulópont, amely több dologra is hatással volt. Az otthoni számítógép (személyi számítógép) egyre népszerűbbé vált,
A hagyományos hangstúdiók analóg berendezései nagyok, nehezek és drágák voltak. Ezeket az eszközöket fizikailag gombok elforgatásával, nem egérrel történő kattintással működtették. A szokásos eszközök, mint például a kompresszor és az ekvalizer, korábban külön egységek voltak, de ma már vagy egy digitális audió munkaállomás (DAW) részei, vagy szoftveres kiegészítőként állnak a rendelkezésre. A digitális hangra való áttérés nemcsak a hangmunkát változtatta meg örökre, hanem a zenét magát is. Ma a felszerelés és a szoftver kicsi, hordozható és összehasonlíthatatlanul olcsóbb, mint a múltban. A "régi iskola" analóg hangstúdiójában lévő szalaggépek, hangkonzolok, monitorok, válaszfalak és egyéb berendezések több 100 négyzetmétert foglaltak el, és több mint 3 637 500 forintba kerültek. A mai digitális világban minden elfér az aktatáskában.
Ez a felszereléshez való könnyű hozzáférés és maga a zene létrehozása új zenei műfajok születéséhez vezetett. Ezek elsősorban az elektronikus zenéből fakadó műfajok voltak, amelyeknek köszönhetően megfigyelhettük az élő DJ-k és az elektronikus tánczene felemelkedését. Az elmúlt években a digitális hangtechnika fejlődése tovább változtatta egy hangstúdió képét.
Most vessünk egy pillantást arra, hogy mire van szükség egy saját hangstúdió létrehozásához, ami akár a hálószobájában is efér! Jó hír, hogy az eszközök száma csekély, a költségvetés barátságos, a helyigény pedig minimális!
A kezdéshez az alábbi eszközökre lesz szüksége:
· Számítógép
Szerezze meg a lehető legjobb számítógépet. Ügyeljen arra, hogy a gép elegendő RAM-mal rendelkezik, mivel egy zenei szoftver memóriaigényes. Lehet, hogy egy asztali számítógép valamivel olcsóbb, de egy nagy teljesítményű laptop kiválóan megfelel a munkának, és további előnyökkel jár, ha az otthonán kívül használná a stúdiót. Győződjön meg arról, hogy a merevlemez elég nagy, mivel a zeneszámok sok helyet foglalnak el.
· Digitális hangállomás
Ez a szoftver váltotta fel a keverőpanelt és az analóg jelfeldolgozókat. A digitális hangállomás lehetővé teszi zene rögzítését, szerkesztését és keverését a számítógépen. Többféle digitális hangállomás is létezik, de az árukban szinte azonosak. A leggyakoribbak az Ableton, a Logic Pro (csak MAC) és a Pro Tools. Ezek a programok igen praktikusak, és mindent megadnak, ami egy hangstúdió működtetéséhez szükséges!
· Hangkártya
Hangkártyával hangot továbbíthat analóg vagy akusztikus forrásokból (mikrofonok, gitárok stb.) egy digitális hangállomás felé, majd onnan vissza a hangszórókba vagy a fejhallgatóba. A hangkártya kiválasztásakor mindig ellenőrizze, hogy a modell kompatibilis-e a digitális hangállomással, és hogy a csatlakozók kompatibilisek-e a számítógépével. Fontos tényező a bemenetek-kimenetek száma és típusa. A bemenetek lehetnek mikrofon, vonal, optikai, DI vagy MIDI. Ha önálló előadó felvételét tervezi, valószínűleg csak két vagy négy bemenetre lesz szüksége. Ha azonban hangsáv felvételét tervezi, akkor valószínűleg legalább 16 bemenetre lesz szüksége. Tervezzen előre, és ne legyen elégedjen meg csak a következő időszakre tervezett felvételek számával. Mi van, ha néhány hét múlva felhív egy öttagú zenekart?
· Fejhallgató
A lehető legjobb minőségben kell hallania, amit felvesz, kever és lejátsz. A stúdió fejhallgatók a legjobbak a felvételhez, mert remek szigetelést nyújtanak. Keveréskor ajánlott egy rosszabb szigetelésű fejhallgatót használni, mert a potenciális hallgatók ezen a típuson keresztül fogják hallani a felvételeket.
· Mikrofon, mikrofonállvány és POP szűrő
Ha vokálokat vagy akusztikus hangszereket fog felvenni, akkor mindenképpen szüksége lesz legalább egy mikrofonra. Bizonyos helyzetekben a különböző mikrofonok jobbak, mint mások, és a mikrofon megválasztását azon múlik, mit tervez vele rögzíteni. Ha vokál felvételét tervezi, akkor valószínűleg kell hozzá egy ún. popfilter, amely kiszűri a bosszantó frekvenciákat dal rögzítésekor. Bár felvételkor nem elengedhetetlen, remekül néz ki, és megfelel a céljának.
· Stúdiómonitorok
Bár csak hangsávok rögzítése, szerkesztése és keverése fejhallgatóval is lehetséges, egy pár kiváló stúdiómonitor felbecsülhetetlen - különösen, ha a lejátszott hangokat egyszerre több embernek kell meghallania. A hagyományos hangsugárzóktól eltérően, amelyek mesterségesen növelik a hangot (azaz növelik a mélyhangokat), a stúdiómonitorok tökéletesen alacsony frekvencia-választ mutatnak, ezáltal kiválóan alkalmasak keverésre.
· Kábelek
A bemenetek hangkártyához és monitorokhoz való csatlakoztatásához kábelekre van szükség. Az elektronikai boltban keresse meg a hangkártyához, a monitorhoz és a hangszerhez szükséges kábeleket.
De mi van akkor, ha egy ilyen amatőr otthoni stúdió ezzel a felszereléssel Önnek nem elég, és a zenekarok özönlenek, vagyis különféle hangszereket kell külön felvennie? A következő lépés ideális esetben egy nagyobb stúdióba való költözés. Ott nemcsak több tere lesz a munkára és a felvételekre, hanem az akusztikus környezet is megváltozik, ezt sok esetben a felvételhez kell igazítani. Az alábbiakban ismertetett eszközök és felszerelések segítségével átalakíthatja a tereket egy akusztikailag barátságos környezetté!
· Basszuscsapdák
A basszuscsapdák széles sávú abszorpciót kínálnak minden frekvencián, de különösen alacsonyabb basszus frekvenciáknál, amelyek nagyon problematikusak a felvétel során.
· Akusztikus panelek
Az alacsony és magas frekvenciák elnyelésén túl az állóhullámok csillapítására szolgálnak. Ez az otthoni felvételek gyakori problémája, amelyet a párhuzamos felületek között visszaverődő hanghullámok és az adott frekvenciára gyakorolt túlzott hangsúlyozás okoznak.
· Diffúzorok
Ezek természetes környezetet teremtenek, miközben megőrzik a szoba "életét" és az összes frekvencia véletlenszerű szórását.
Ha ez nem elég az Ön számára, és szeretné egyszerre megkísérelni az egész zenekar felvételét, akkor további módosításokra és eszközökre lesz szükség. Ami a félprofi hangstúdiót megkülönbözteti az otthoni stúdiótól, az a bemenetek, az egyszerre felvehető hangszerek száma. A bemenetek számának növelése további szoftverfrissítésekkel jár. Az alábbiakban néhány dolgot ajánlunk, amelyekre szüksége lehet egy félprofi hangstúdióba költözéshez.
• Mikrofon előerősítő
• Fejhallgató-erősítő
• Virtuális eszközök
• MIDI vezérlő
• Elektronikus dobkészlet
• Kezelőpanel
• Bővítmények
Az utolsó lépés az átmenet egy profi hangstúdióba. Ami megkülönbözteti a professzionális hangstúdiót a félprofi stúdiótól, az elsősorban a helykihasználás. Egy professzionális hangstúdió általában több külön helységgel rendelkezik hangszerek és ének felvételére. Ezeket speciális szigeteléssel lehet felszerelni, amely szigeteli a stúdiót a külső hangoktól (például az elhaladó teherautók zajától). A professzionális hangstúdiók számos olyan drága "játékszert" is alkalmaznak, amelyek továbbfejlesztett funkciókat kínálnak.
· Digitális hangkártyák
A digitális hangkártyák (átalakítók) önálló egységek, amelyek az analóg bemeneti jeleket digitálissá, a digitális kimeneti jeleket pedig analógokká alakítják.
· Digitális mesteróra
A digitális jelek szinkronizálásához digitális mesterórát kell működtetni. Az audio interfész mesteróraként szolgál - ez a szinkronizálás forrása, amely minden mást vezérel.
· Analóg konverzió
A digitális felvevőszoftver kiegészítői felváltották az analóg kiegyenlítéshez és tömörítéshez használt önálló hardvert. Számos professzionális hangmérnök azonban az analóg eszközök hangminőségét részesíti előnyben.
A lényeg az, hogy ezeket egy jó hangstúdió megengedheti magának. Ahelyett, hogy eltévedne a különféle technikai fejlesztések és drága berendezések között, inkább arra összpontosítson, amire a stúdiót tervezi használni.
Amire a zenekarnak összpontosítania kell
Amikor egy új zenekar, legyen az tapasztalt veterán vagy csak most induló, nehéz lehet felhívni magukra a figyelmet és új rajongókat találni. Az egy kellemetlen helyzet egy együttes számára, elég jó ahhoz, hogy tud valahol koncertezni, de nincs mit megmutatnia a promótereknek.
Ez azt jelenti, hogy ideje feltölteni egy demót. A demófelvétel egy praktikus apróság, amely segít megszerezni a fontos új koncerteket, valamint fel lehet mutatni a promótereknek vagy egy bár tulajdonosainak, hogy: "Így hangzik a zenekarom." A denak teljes képet kell adnia arról, hogy a zenekar hogyan működik. Ne tegye rá az összes dalát, próbálja meg kiválasztani azt a maroknyit, amelyik a bandát a legjobban képviseli.
Egy fizikai stúdióban történő felvétel során megismerheti a szakembereket, és kiváló hangminőséget érhet el. Ez komoly oka annak, hogy sokan továbbra is dedikált felvételi stúdiót választanak a demóik rögzítéséhez. A stúdió jó mikrofonokkal, vokálfülkékkel és rengeteg csatornával van felszerelve az összes élő hang felvételéhez. Az együttműködés a stúdió szakembereivel, pl. egy tapasztalt felvételi technikussal az új hasznos információk szükséges forrása lehet, különösen egy fiatal zenekar számára! Mindig jó más nézőpontot szerezni a zenéjéről, főleg, ha az illető olyan jó hangzást akar elérni, mint egy zenekar. Minden érintett érdeke, hogy a demó jól hangozzon, ezért hallgassa meg a tanácsaikat.
Egy professzionális stúdióban a jobb felszereléshez való hozzáférés nagy előnyt jelent. Ilyen helyeken általában egy maroknyi gitárt és erősítőt is talál, amelyekkel a hang tökéletes színét keresheti.
A stúdióban történő felvétel többek között nagyon sok szakmai kapcsolat forrása, mivel az ott dolgozók általában ismernek valakit, aki eljuttathatja a felvételeit egy másik promóterhez vagy menedzserekhez, akiktől értékes visszajelzéseket kaphat. Ez értékes időt takaríthat meg a Google-on.
Fontos azonban felismerni, hogy a stúdióban töltött idő drága. Ha a stúdió technikusai és producerei valóban tudják, mit csinálnak, valószínűleg sok pénzt fognak felszámolni érte. A megtakarításnak azonban még mindig vannak módjai. Ha a teljes felvételi költségkeretet egy nyolcórás stúdiómunkára fordította, akkor ezt az időt ki kell használnia. Ez nehéz lehet az olyan dobosoknál, akik egyik cigire gyújtanak a másik után, vagy a feledékeny gitárosoknál, akik nem emlékeznek a megfelelő akkordokra. Ezért próbáljon rögzíteni egy menetrendet, és azt mindenáron tartassa be!